Cikkek
Budapest-Bamako rali

Január 12-én a magyar fővárosból rajtolt el a Budapest-Bamako rali. A csapatok nekivágtak a közel 8800 kilométeres távnak.

A ralit 2005-ben rendezték meg először azzal a céllal, hogy a Dakarról pénzügyi nehézségek, vagy mentalitásuk miatt lemaradók is részesei lehessenek az afrikai száguldásnak. A száguldás itt azonban egészen mást jelent a szervezők szándékai szerint, mint a „nagy testvér” esetében. A Bamakon résztvevők elítélik az esztelen, a helyi körülményeket figyelmen kívül hagyó vezetési stílust, a falvakon lassítás nélkül keresztülhajtó autókat és az eredményorientáltságot. A futam megálmodója Szabó Gál András (alias Villám Géza) ismert rádiós műsorvezető volt. Egy olyan verseny megszervezéséről álmodott, ahol nem annyira egymás, mint inkább a nehézségek, az embertelen körülmények legyőzése, az emberi akarat, teljesítőképesség felfedezése és egy kalandos küldetés teljesítése a cél. Éppen ez miatt nincsenek kijelölt szakaszok, csupán ellenőrzőpontok, így a versenyzők saját maguk által megálmodott útvonalon haladhatnak. A legfontosabb különbség pedig: itt a csapatok felelnek saját maguk ellátásáért, nem szállítják nekik külön az élelmiszert, nincsenek elkerített lakókocsik, mindenki azt eszik, amit magával vitt és ott pihen, ahol éppen lehetősége van rá. Ha ez a sivatag közepe, akkor ott… A korábbi indulók beszámolói alapján a helyiek barátsággal fogadták a mezőnyt, nem érezték a Dakar-versenyzők által sokszor emlegetett ellenségességet.

A legelső „fapados Dakar” 2005 karácsonyán startolt és 15 nap alatt több mint 7500 km-t teljesített. A magyar-afrikai autóversenyen nyolc országból százkét versenyző állt rajthoz. Amatőr versenyzők tehették próbára járművüket, tájékozódó képességüket és kitartásukat.

Az ötlet életképesnek bizonyult tehát, a második verseny 2007. január 13-án indult el, amely tovább növelte az ismertséget és a Bamako jó hírét. Itt már a kalandozás mellett karitatív feladatokat is elláttak a szervezők és versenyzők: az indulás feltétele volt, hogy a résztvevők örökbe fogadjanak egy mauritániai, vagy mali falut. A települést meg kell látogatni és az adományt (amit a falu vezetése által összeírt lista alapján állított össze a csapat) személyesen kell eljuttatni a rászorulóknak. Afrika ezen részén gyógyszerekre, ruhaneműre, élelmiszerre, játékra, illetve a gyerekek számára íróeszközre, füzetekre van a legnagyobb szükség. A legeredményesebb és legnagyobb adományt összeszedő csapat nyeri a Teréz Anya Jótékonysági Díjat.

A verseny mottója: Bárki, bármivel és bárhogyan indulhat. A harmadik rali etapjait is úgy állították össze, hogy azok, akik a versenyzést turisztikai látványosságok megtekintésével akarják összekötni, nyugodtan kihagyhassanak szakaszokat, hogy később újra csatlakozzanak a mezőnyhöz.

A III. Budapest-Bamako 2008. január 12-én indult a Kossuth térről és nyolc országon át halad Mali fővárosáig. Idén a tavalyival megegyező segélyezés mellett a szervezők másik fontos célkitűzése 10.000 euró összegyűjtése annak érdekében, hogy kutat fúrhassanak Bamako egyik szegénynegyedében. A kút sok száz gyereknek segít majd, hogy ne kelljen kilométereket gyalogolniuk a tiszta vízért, s csökkentsék a fertőzésveszélyt. A kutat ünnepélyes keretek között avatják fel a résztvevők a túra utolsó napján Kalabankoróban.

A 2008-as verseny útvonala és programja:

1.nap: Jan. 12 - Budapest - Velence (705km)
2.nap: Jan. 13 - Velence - Meyreuil (776km)
3.nap: Jan. 14 - Meyreuil - Murcia (1102km)
4.nap: Jan. 15 - Murica - Nador (400km)
5.nap: Jan. 16 - Nador - Goulmima (780km)
6.nap: Jan. 17 - Goulmima - Tata (720km)
7.nap:  Jan. 18 - Tata - Smara (605km)
8.nap: Jan. 19 - Smara - Dakhla (770km)
9.nap:  Jan. 20 - Dakhla - Nouadhibou (367km)
10.nap:  Jan. 21 - Nouadhibou - B2 Party Beach (355km)
11.nap: Jan. 22 - B2 Party Beach - Nouakchott (180km)
12.nap: Jan. 23 - Nouakchott - Tidjikja (608km)
13.nap: Jan. 24 - Tidjikja - Kiffa (250km)
14.nap: Jan. 25 - Kiffa - Nara (557km)
15.nap: Jan. 26 - Nara - Segou (350km)
16.nap: Jan. 27 - Segou - Bamako (235km)

Az érintett országok: Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia és Mali.

A hivatalos versenyútvonal 8760 kilométer.

Hivatalos honlap: ITT!

A verseny napi állásáról és a történésekről az alábbi blogon olvashat részletesebben: Bamako-blog

Információk az AHU és a Dacia csapatról.