Cikkek
Immigropoly 2 - A vándorlás folytatódik

A „Feketén-Fehéren – itt vagyunk!” című, az Európai Integrációs Alap/Belügyminisztérium által támogatott 2011-ben indult országos kutatási és kommunikációs projekt egyik fő célja az volt, hogy a hazánkban élő afrikai bevándorlókkal kapcsolatos képet megalkossa, valamint az érintettek motivációinak, életútjainak és integrációs körülményeinek feltárását elvégezze. A projekt legfőbb törekvése volt, hogy a jelen helyzetet megismertesse a közvéleménnyel, azon belül is kiemelt hangsúlyt fektetve a fiatalok, a jövő generációja tájékozottságának és tudásának bővítésére, így jártasságot szerezhettek a migrációs kérdésekkel kapcsolatban.

Végül 2011 őszén a projekt egyik elemeként született meg az Immigropoly elnevezésű játék, melynek célja az volt, hogy a kiválasztott afrikai karaktereket különböző útvonalakon keresztül legálisan eljuttassuk az Európai Unió valamely tagállamába, illetve, hogy az út során minél többet olvassunk az érintett városokról, egy-egy település érdekességeiről, a lenyűgöző afrikai tájakról, a vándorlásról, az Európai Unió bevándorlással kapcsolatos politikájáról. Ezáltal játszva bővíthettük a migrációval, Afrikával és az Európai Unióval kapcsolatos ismereteinket. A játék során négy szimpatikus afrikai karakterekkel ismerkedhettünk meg, így végigizgulhattuk, hogy az etióp származású, 26 éves környezetmérnök, Assefa vajon megleli-e a régóta megfakult fotón látható féltestvérét. Kiderült, hogy a nigériai orvos, Uche milyen gyakorlati megpróbáltatások árán próbál segíteni a konfliktusok sújtotta afrikai kontinens fertőző betegségektől szenvedőinek és sebesültjeinek, majd jut el Olaszországba, hogy jól megérdemelt doktori képzését végre elkezdhesse. Megismerhettük, hogy egy szegénysorból származó, ám kiváló rúgótehetséggel megáldott elefántcsontparti fiatalembernek, Koffinak miként sikerül átigazolnia Spanyolországba vagy Franciaországba (attól függ melyik utat választottuk), hogy egy sikeres, elsőosztályú középcsapatban folytathassa labdarúgó pályafutását. Végül, de nem utolsósorban találkozhattunk Abdullal, a dörzsölt marokkói műkereskedővel, aki hátrahagyva rabati üzletét úgy dönt, hogy a családegyesítésre hivatkozva és feleségét követve átmegy Európába, hogy ott tegye próbára szerencséjét, mint a marokkói kormány kulturális követe.

Azóta eltelt közel egy év, de a számunkra is oly kedvessé vált karaktereket nem felejtettük el teljesen. Csapatunk idén egy tartalmában és formájában is teljesen megújult Immigropoly 2.0 játékkal jelentkezik, hiszen az Európai Integrációs Alap jóvoltából 2012-ben is lehetőséget kaptunk arra, hogy átstrukturáljuk és jelentősen kibővítsük a játékot, ezáltal új izgalmakat tárjunk az érdeklődők elé. A játék legfőbb újdonsága, hogy egy megrajzolt világba ültettük át a grafikát, melyben a karakterek, az épületek és az egyes városok is egyedi megvilágítást kaptak. Emellett újításként egy-egy karakterrel már nem kizárólag két település között van alkalmunk utazni, hanem az érintett állomásokon különböző (köz)intézmények (pl.: kórház, repülőtér, nagykövetség stb.) meglátogatására és küldetések teljesítésére is lehetőségünk nyílik. A küldetések sikeres végrehajtásáért igen magas pontszám ütheti a markunkat, sőt, különböző tárgyakat és információkat is begyűjthetünk, melyek a következő állomásokon lesznek segítségünkre. Az intézmények mindegyikében párbeszédet folytathatunk, ahol számos esetben lehetőségünk nyílik több opció közül választani, mely döntésünk nagyban befolyásolhatja karakterünk sorsának későbbi alakulását. Ezáltal a játék egy teljesen új, szerepjátékos jelleget öltött.

Ezzel elérkeztünk az Immigropoly 2.0 másik legnagyobb újdonságához, ugyanis igyekeztünk kibővíteni a migráns személyek palettáját, hiszen mindannyian tudjuk, hogy az Európai Unió területén nem kizárólag afrikai bevándorlók élnek. Ennek okán a már meglévő régi barátaink mellé 8 új karakter érkezik, akik Abdulhoz, Uchéhoz, Assefához és Koffihoz hasonlóan azon munkálkodnak, hogy minél előbb belopják magukat a szívünkbe. A karakterek megalkotásánál figyelembe vettük egy-egy térség migrációs sajátosságait és azon keresztül, egy országra fókuszálva mutatjuk be a szokásos, részben fiktív, de valós elemekkel alátámasztott vándorlási útvonalakat. Így ismerkedhetünk meg például Hakannal, a török íróval, aki azért indul az Európai Unió irányába, hogy új könyvéhez gyűjtsön anyagot az utazása során. Továbbá találkozhatunk Shakirával, a 14 éves libanoni kislánnyal, aki szülei álláslehetősége okán érkezik Európába és minden vágya, hogy egyszer énekesnő lehessen. Az ukrán származású Tatjana táncosnőként próbál szerencsét a nagyvilágban, Armando pedig elhagyva a brazil partokat egy luxushajó pincéreként igyekszik érvényesülni. A Pakisztánban élő, középkorú Rahim pedig nem mindennapi foglalkozást űz, a dél-ázsiai ország titkos ügynökeként azon munkálkodik, hogy a különböző terrorista csoportok akcióit időben lefülelje és elkapja a gonosztevőket. A Távol-Keletről ketten is nekivágnak a nagy útnak, bár egyikük sem tervezi előre, hogy az Európai Unióban fog kikötni, de a sors más utat szabott nekik. Míg Nicanor a Fülöp-szigetekről indul, hogy rég nem látott bátyját megkeresse, addig Li a Kínai Népköztársaság egyik szegény régiójának kistelepüléséről vág neki a kalandnak, hogy beteljesítse álmát és szakács váljon belőle. Utolsó női karakterünk, az albán Eltjana pedig férje halálát követően indul az EU irányába, hogy a neves európai kaszinókban hódoljon szenvedélyének, a szerencsejátéknak.

Vajon új barátaink is olyan sikeresen be tudnak illeszkedni az európai társadalmakba, mint afrikai társaik vagy rájuk még az eddigieknél is nagyobb kihívások várnak? Ezt döntsétek el Ti, hiszen csak rajtatok áll, hogy miként alakítjátok sorsukat. Legfőbb reményünk, hogy a rengeteg változtatás meghozza gyümölcsét és a fiatalok mellett további korosztályok is bekapcsolódnak a játékba, hogy megismerkedjenek a köztünk élő, és társadalmunk hasznos tagjait alkotó, az Európai Unión kívülről érkezett bevándorlókkal. A játékot a már jól ismert, alábbi linken próbálhatják ki az érdeklődők, ahol az Immigropoly régi és új változata egyaránt elérhető: http://immigropoly.ittvagyunk.eu/

Az Immigropoly első változatába már regisztrált játékosok a korábbi felhasználónevükkel és jelszavukkal az új játékba is be tudnak jelentkezni.

Dobjatok ügyesen, legyen szerencsétek és válaszoljatok helyesen a kérdésekre! Sok sikert és kellemes utazást kívánunk!

Afrika Tanulmányok szerkesztőség